12 December 2012

Aku Belajar Sesuatu Yg Aku Tahu Tpi Tak Tahu :')

Ini DUA HARI LEPAS punya citer xp
Assalamualaikum :') Alhamdulillah aku selamat balik dan sampai rumah :'D Act, aku nak cerita psl kem yg aku taknak pergi tuh. Name kem tuh PROTAPAS :D Ape maksud dye? Biarlah rahsia x'p Okey, ape yg aku dpt dripda kem tuh? Banyakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk weyhhhhhhhhhhhhhhhh! Seriouslyyyy :') Selama 2 hari aku kat situ, yg dtg mula2nya dlm keadaan TERPAKSA. Tapi akhirnya aku rase BERTUAH sgt sbnrnya bila aku dipilih oleh Allah, dlm berjuta2 manusia kat bumi niyh utk join kem tuhh. Betul! Kat kem tuh, mcm2 aku belajar, aku tahu, aku kenal :') Aku rase BERSYUKUR sgt2 dgn ape yg telah ditetapkan oleh Allah niyh. Mmg dah terbuktikan? Setiap yg berlaku PASTI ada hikmahnya, lebih2 lagi bnda tuh adelah bnda baik :') Allahhuakbar! Aku tetap hanyalah hamba Allah yg TAK PERNAH lari dri melakukan kesalahan, dan sememangnya byk dosa aku kepadaNYA :') Semoga kita semua sempat bertaubat dan mati dlm keadaan BERIMAN. Amin Ya Allah! :')

Herm, okey! Apa yg aku buat kat kem tuh? x'p Haaaa, first bila smpai2 jeh, kitorang dgr taklimat n then main satu game. Game tuh mcm niyh, abg facilitator tuh bagi satu bijik bola utk lelaki dan perempuan, then kitorang akan gerakkan bola tuh kat sape yg kitorang suka sambil tuh lagu akan terpasang, then bila dah berhenti lagu tuh, sape yg dpt bola akan dipanggil utk ke dpn :) Lps beberpa round, then habeslah permainan tuh :p Rupa2nya, semua yg terkene bola tuh telah dijadikan sebagai PERDANA MENTERI (Ketua semua peserta lelaki) TIMBALAN PERDANA MENTERI (Ketua semua peserta perempuan) n MENTERI-MENTERI BESAR :) Act as, Ketua2 Kumpulan! Beruntunglah sebnrnya dyorang tuhhh x'p Okey2, then kitorang pun mulakan sesi ICE BREAKING :D Aku dpt Kump. 9 ! N tak sangka betul dlm kump. tuh semuanya okey2 je! >< Serious! Dyorang semua tak sombong, or ape2lahh yg x elok. :p Herm, n dlm kump. tuh jgk rupa2nya ade sorg bdk niyh yg knl ngan kwn sekelas aku xp Bdk uh F.3, comel je kot :) Haha, dlm kump. aku ade 9 org! Haha, ngam2 je, kump. 9, 9 org >< Okey2, Lps dah ice breaking sume, kitorang pun ade satu slot ceramah, psl AKIDAH :') Ustaz tuh kwn kpd Ustaz Zamri dlm cerita Mari Mengaji. Haha, Ustaz tuh mmg bestlahh xp *Tpi, aku dah lupa lak nme dye, hehe* Ustaz tuh terangkanlah psl akidah, tpi lagi byk dye cerita lwk laa rasenye kot x3 Haha, Mmg lwklah Ustaz tuh cerita x'D Tak tertahan2 kitorang gelakkk ><" Okey2, Then kitorang solat zohor berjemaah :) then makan. Kitorang makan dlm dulang, satu dulang 5 org :) Huhu, Mengeratkan Hubungan :D Haha, Aku mkn ngan beberapa bdk kump. akulah :) Dah mkn sume, letak brg kat bilik. Lps tuh ade slot yg kedua pulak. Yg niyh ttg SYARIAH, Ustaz yg niyh pulak name dye N.U.S.H.I. Bukan NUSHI k, but NUS HI :D Haha, knpe Ustaz niyh aku ingat? Sbb dye betul2 tekankan sal nme dye tuh. Mne tak ingat? xp Haha, mula2 start tuh, dye tanyelah AKIDAH tu ape? Haha, sume senyap ><" Pdhl baru je dgr ceramah sal AKIDAH tuh x3 Last2 ade gak penyelamat :) Sorg bdk laki niyhh, haha, n jwpn dye mmg betullahh :D Then Ustaz tuh pun terangkan lagi bgi faham ape AKIDAH tuh, kitorang semua pun mmg fokus betul2lahh, bgi faham :') n mmg fahamlahhh! Penerangan dye mmg membuatkan kita berfikir sendiri dan mmg buat kita terdiamlahh :') Mmg aku rase lebih fahamlahh! Ustaz Nushi tuh pun ade bgi satu ayat : "BEGIN WITH THE END IN MIND" yg bermaksud, *Dri yg aku fhmlah x3* Ia bermaksud "Kau setkan dlm minda kau, kau mulakan sesuatu tu dripd suatu pengakhiran yg mmg kau dah tau, dan mmg kau nak" Okey, itu dripada pandangan akulahh, hehe, sbb aku x beri perhatian sgt waktu Ustaz tuh terangkan :( Huhu, Menyesallahh pulakkk tak dgr! Nak citer kat org pun susah :/

Herm, K2. Lps tuh, kitorang pun ada LDK :D *Latihan Dlm Kumpulan* :) Hihi, Kitorang kene buat terompah dripada kotak, dan diletakkan belon dibawahnya :) Haha, Bahan yg kitorang dpt : Kotak, Belon, Gunting, Surat Khabar, Pisau, Saletip, Double Sided Tape, n.. tu je kot! Hehe, lupa dah xp Then kitorang pun buatlahhh, buat punya buat punya buat, dah dekat nak abes masa tuh, alhamdulillah, siap! Sementara tunggu kump. lain tuh, tetiba ade sorg abg faci niyh tanya " Tu betul ke belon lebih dri tapak tuh?" Kitorang pun jwblah "Ya" Then abg tuh pun kata, ouh, maknanya betullah tuh! :) Haha, kitorang ape lagi? Punye seronok + bangga gilerrlahhh! Haha xp Then, semua kump. kene tunjuk 'Terompah' yg telah dibuat. Mmg mcm2 lahh jenis 'Terompah' yg kitorang dpt tgk! xD Ade yg mcm rumah, ade yg mcm kereta kebal! Haha, Mmg kelakarlahh semuanyaaa ><" Then, tiba masanya utk test pijak atas terompah tuh, ikut berat. Dri ringan ke berat, akk2 n abg2 faci tuh pun mencubalahhh. Haha, memandangkan kump. kitorang yg betul cara letak belon tuh, so, kitorang punya dululah yg kene x3 Haha, cuba punye cuba punya cuba, siap ade yg lompat2 lagi, tak pecah2 jgak! Haha, Tepuk giler2 arhh kitorang dgn bangganyaaaa xD Then, cuba utk kumpulan2 lain pulak, ade satu kump. niyh, dye tak pecah n kedudukan belon dye dikira betul jgklah. So, dyorang dpt sama taraf ngan kitoranglahh, ade kump. laen yg tak pecah, tpi dok blakang sbb salah letak belon, ade yg dok blakang skali, dua kump. sbb belon dyorang pecah ><" Okey, dah habes try sume, kitorang diberi ceramah sikit, psl ape LDK tuh diadakan, mestilah akan ade tujuannya setiap sesuatu tuh kan? Dan knpe LDK niyh diadakan adalah sbb nak menunjukkan mcm mne kekuatan akidah seseorang tuh. Maksudnya, wlaupun belon tuh mmg mudah pecah, tpi bila kita balut dye tebal2, dye takkan pecahkan? Even seberat mne pun pijakan yg ditanggung :) Mcm tuh jgk Iman kita, Kalau akidah kita kuat, teguh. Org kacau, cucuk, hasut kot mne pun, tetap takkan terikut, sbb ape? Sbb kita dah tetapkan akidah kita, iman kita, hanya utk ALLAH SWT :') Kita boleh nmpkkan? :')

Herm, then kitorang minum petang *ade mkn jgk :3* Lps tuh solat asar berjemaah :) Dah solat semua, masuk bilik, mandi n bersedia utk solat maghrib pulak :) Lps solat maghrib, sementara tunggu isyak, adelah tazkirah2 sikit, tpi asing tazkirah lelaki dan perempuan. Yg perempuan kitorang berkongsi-kongsi cerita, dri sedih, happy, semualah x'p Act. aku nak kongsi jgk cerita, but aku x brani nak angkat tgn :3 Terus x berkongsi, haha, rase cam rugi gilerlahh x kongsi :( Menyesal tak sudahhh x'3 Hehe. Then, solat isyak. Dah solat suma tuh, ade slot ketiga pulak, Ttg AKHLAK :') Ustaz yg niyh pulak, cara ceramah dye, cam motivator2 yg laenlahh, cakapppp je :/ Hekhek! xp *Sedap2 je mulut! Huhu* Tpi mmg pun :3 Dahlah waktu tuh tgh mengantuk @_@ Yelahh, mlm kan? Rase nak tido je,, Haha. Bila dye kate nak habes dah tuh, Fuhh! Terus segar mata! Sbb ape? Dah dpt nak tidoo! Suka arhh! Haha ><" Sblm habes tuh, penceramah tuh ade tunjuk satu video. Aku tgk video tuh, sedihhhhhh sgt :'((( Video tuh ttg Nabi Muhammad SAW Menangis Tgk Umatnya Waktu Hari Akhirat Nnti :'( Mmg sedihlahhh, menyayat hati :'( Aku waktu tuh rase nak nangis, but tahan jeeee. Niyh link Video tuh :) Tekan je eyh? *Syafaat Nabi* Lps tuh, kitorang sume masuk tido :') Baca surah Al-Mulk, n then tido :D

Esok paginya, dlm 3 lebih mcm tuh kot, akk2 faci kejutkan suruh bgn *Act, aku x sedar pun, smpai adik aku kejut, bru aku sedar. Tu pun dah ramai yg keluar :3* Then, kitorang semua dikumpulkan dekat dataran. Sbb nak ade NIGHT WALK yg sbnrnya dah bertukar mnjadi EARLY IN THE MORNING WALK x3 *Bak kata sorg peserta niyh* Haha, but still menyeramkan bdn, menyejukkan tulang-belulanglahh even pagi2 buta pun. Akk2 n Abg2 faci, sumenya suruh bwk Torchlight masing2, tpi yg best partnya tuh, kitorang kene simpan torchlight tuh dlm beg, takleh gunaa, jln je dlm gelappp. Haish, mmg sabar jelahh waktu tuh x3 Haha , mulut terkumat-kamitlahh baca Ayat Kursi ngan Tiga Qul. Herm, first grup yg dilepaskan grup perempuan, dahlah dyorang je satu grup yg dilepaskan dulu. Grup2 lain sumenye dilepaskan Dua2 Grup. Satu grup laki, satu grup perempuan. Kiranya selamat n takdelahh seram sgt x3 Haha, aku waktu tuh mmg berdoa sgtlah dpt grup lelaki yg bdk2nya, bdk dah besar, n Alhamdulillah, dpt gak ><" Haha, tpi sbnrnya takdelah seram mne pun, utk smpai ke stiap checkpoint tuh, *Ecececeyhh* Haha, xp Sbb jarak antara setiap checkpoint tuh dekat2 je, tak jauh mne punn. Okey, di setiap checkpoint, kitorang ditanyalahh soalan, checkpoint pertama ttg pokok, anologi akidah :) checkpoint kedua maen telefon buruk, checkpoint ketiga, ttg idola kitorang, that is RASULULLAH :) Kitorang kene bersyair >< Haha, naseb jadi secara spontan :p

Dah tuh, ade peserta yg tlg azan. Suara dye mmg sedap sgtlahhhh! Aku dgr pun cam terpegun je xp Sbb mmg sedaplahhh! Then, kitorang suma bersiap2 utk solat subuh :D Kitorang solat dkt atas bukit, dikelilingi hutan yg hijauuu! Rase tenang, seronok n specialllahhh! Sbb mne pernah solat dikelilingi mcm tuh sblm2 niyh :') Lpstuh, kitorang sume diberi tazkirah subuh, smbil duduk atas rumput. Waktu solat tuh ade alas. Herm, lpstuh abg faci tuh jemput Perdana Menteri dgn Timbalan Perdana Menteri dtg bgi tazkirah. Yg si PM, kene berlakon jadi penceramah utk org2 gila xp Dye kene bgi ceramah ttg pembaziran. Yg kitorang pulak kene berlakon gila, Haha, mmg lawaklahh bdk2 lelaki kenekan PM tuh xD Mcm2 bunyik ade! Last2 PM tuh bgi beberapa ayat je sbgai ceramahnya , iaitu " Membazir itu amalan Syaitan. So, kalau korng membazir, korang niyh Syaitanlahhh! Sekian terima kasih" Haha, Mmg bengang gak arhh waktu tuh, but gelak je lebihhh ><" Haha, then TPM pulak yg kene berlakon as cikgu tadika, kitorang pulak kene jadik bdk tadika. Haha, still bdk2 lelaki tak habes2 buat semua org gelakk x'D Mmg kelakarlahh waktu tuh :') Happy2 jeee! Last2, TPM ajar ABC n 123 jeh. Bila TPM sebut A. Ramai sebut balik A.....................................! Haha, Panjang betullah bunyik A nyeee xD Pastu B..................................... Pulak, Then C................................ Pulakkk! Haha xp Gelak2 jelahh kitorang x3 Lpstuh, kitorang teruskan perjalanan, JUNGLE TRAKING! ;DD Huhu, Mmg penat jgklahh jungle traking niyh x3 Smpai tercabut tapak kasut aku :'( Tpi aku x ambik blik tapak tuh! Ya Allah, aku rase bersalah sgt2 kat mak akuuu, dah lahh kasut mahalll :'( Pdhl kalau ambik tuh boleh je tampal blik! :'/ Kesian kat mak akuuuu! *Serious tak habes lagi menyesalll* :'(( Herm, kitorang ade jgk lalu kat anak2 sungai, but nak kate anak sungai pun mcm tak :3 Hehhe, entahlahhh! xp Then kitorang pun smpailah dekat pencawang yg kedua. Solat subuh n start sblm tuh kat pencawang yg pertama. Huhu, lame gaklahh jalan tuhh xp Herm, then kitorang tangkap gmbr ramai2 buat kenangan! :D Dgn banner PROTAPAS ;D Hihi, Then kitorang teruskan perjalanan, menuju ke tempat kem :)

Dah smpai tempat kem tuh, ade FLYING FOX pulakkk x'D Haha, Mula2 aku tgk tuh, Oh Nooo! Kene naik ke bnda tuhhh? Tidakkk! Haha, dahlah aku takut tingggiiii! Huhu x'3 Mula2 mmg aku kate kat adik aku yg aku taknak naiklahh bnda tuh! But lps tuh ade akk faci niyh sorg, dye try naik dulu, aku tgk cam okey je, aku pun, takpelahh, naek jelahh, Haha xp Sbb abg handle flying fox tu sendiri pun kate, kalau yg takut tinggi mmg patut naik bnda tuh, so, aku pun try jelahh! Haha xp Yg bdk2 laki, dyorang ade WATER CONFIDENT dulu. Masalah yg tak bestnya tuh, water confident tuh kat air bwh kitorang punya tali flying fox tuh! So, mne tak malunya nak naik bnda tuhhh? Aku naik bnda tuh dgn adik aku, dua org skali terus.. Waktu nak turun nak bgi tergantung skjp, mmg cuak gilalahh sbb rase mcm nak jatuh dri tmpt tinggi! ><" Then dah rase okey je. Huhu, dah tuh berjalanlah bnda tuh. Tpi mmg x rase gayat sgt lahh, sbb tali dye takdelah pnjg sgt, tpi yg pling pentingnya sbb ade bdk2 laki kat bwh, tgh tgk.. So, mmg malu tuh lgi lebihlahh dri gayat tuhhh x'3 Huhu, Waktu naik tuh rase cam "cptlahh habes bnda niyhhh" "cptlahh smpaiii" Haha, then bila dah smpai tuh, lega ade, tpi still malu lagilahh x3 Herm, then perempuan pulak buat water confident. Waktu buat water confident tuh, aku agak cuak sikitlahh sbb aku pernah cam nak lemas waktu ade gi satu tmpt air terjun niyh, so, bila buat bnda tuh mmg takut gak arhh :/ Tpi, try jgklahh x3 Dalam dye dahlahh 9 Kaki xO Haha, mmg adelah part aku salah cara, waktu dah menyenget dah bdn aku, mcm nak tenggelam. Mmg waktu tuh aku fikir "aku taknak mati lagiii!" Haha ><" Apelahh xD Tapi penat gak arh buat bnda  niyh, sbb kene berenang ke belakang dgn pusingkan tgn. Huhu, dahlah x nmpk kita menuju ke mne, risau pun ade jgklahh, smpai ade aku kene tegur, abg tuh kate " Eyh dik! nak kemane tuh?" Haha, waktu tuh mmg aku takot gak arhh kalau terpergi tmpt lain x3 Herm, akhirnya selamat jgk smpaii! x3 Haha, then kitorang pun kene pergi mkn. Tpi aku x pergi mkn, sbb mls. Hehe, jadi, terus jelahh masuk bilik, mandi, n kemas2 brg utk balik :) Hihi, amik air sembahyang suma siap2, utk solat zohor. Tpi sblm solat tuh adelahh kitorang duduk dlm kump. n isi kertas2 yg disuruh isi, borak2 dgn akk2 or abg2 faci grup masing2 :) Herm, then mkn, n solat zohor.

Sblm asar tuh adelahh sesi luahan ape2 yg nak diluah, ataupun ape2 pendapat n cdgn ke yg nak diberi :) N then penyampaian sijil :) N sblm balik adelah ditayangkan montaj sepanjang kitorang kat kem tuhhh :') Waktu tuh sedihhhh je hati niyhhh nak balikk.. Haha, Pdhl  waktu nak pergi kem bukan main lagi kene paksa. Skarang rase taknak balik pulak x'p Hehe, biasalah tuh kan? :') Hihi, then makan lagi, n solat asar :')  Lpstuh balikkkkk. Waktu tuh kebetulan pulak hujann :') *Rahmat Allah* Hihi :p So, THE END dah cerita aku selama di kem tuhhh <3 Syg je ngan dyorang sumeeee :') Bdk2 lelaki dye, suma muka baik2 :p Perwatakan dyorang pun okey :) *boleh buat calon suami* haha ><" Yg perempuan2 pun kebanyakannye okey jehhh! :D Tak sombong or berlagak pun :) Hee, Bestlahhh semuanyaaa <3
Haha, dgn itu Assalamualaikum Warahmatullhi Wabarakatuh! ><" *Panjangnyee story akuuu* Hihi, Mekasihlahh sape yg baca tuhhh xp Okey, Bye2! xD

No comments:

Post a Comment